Album PKPMI-CJ 09/10

Album gambar aktiviti-aktiviti yang melibatkan PKPMI-CJ

Tuesday, November 24, 2009
0


Pada 17/11/2009 bertempat di Hotel Manhattan, Mega Kuningan, telah diadakan pertemuan Interaksi membina Jati Diri bersama Professor Dato Muhd Abu Bakar yang membahaskan isu tatanegara seiring Wacana Satu Malaysia iaitu Menangani Demokrasi Dalam Era Globalisasi. Majlis bermula pada pukul 8.30 malam sebaik sahaja selesai makan malam yang disediakan oleh pihak penganjur.

Sekitar 50 orang mahasiswa Malaysia di Jakarta hadir ke majlis itu yang dikendalikan oleh Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia di Indonesia, Dato Dr Junaidi Abu Bakar. Mahasiswa-mahasiswi yang hadir pada malam itu adalah dari Fakultas Kedokteran Universitas Kristen Krida Wacana(FK Ukrida), Fakultas Kedokteran Universitas Trisakti(FK Usakti), Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia (FKUI), Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Prof Dr Moestopo (Beragama)(FKG UPDMB), dan Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Trisakti(FKG Usakti).
Prof Dato Muhd Abu Bakar yang juga Mantan Dekan Fakulti Kesenian Universiti Malaya dan Mantan Penyandang Kerusi Tunku Abd Rahman di London dan Pakar Politik Mahasiswa, memberi penyuluhan kepada mahasiswa Malaysia di Jakarta akan definisi Globalisasi dan Impak Globalisasi terhadap Ekonomi ,Sosial dan Politik Negara. Dalam pertemuan yang berlangsung selama 2 jam, pelbagai Ideologi tentang Globalisasi dan Cara Menangani Demokrasi diterapkan kepada mahasiswa agar lebih menyedari situasi Politik, Sosial dan Ekonomi Negara seiring Tuntutan Perdana Menteri Malaysia mengarah kepada Masyarakat Satu Malaysia.
Majlis Ilmiah itu diteruskan dengan sesi interaksi mahasiswa bersama Prof Dato Muhd Abu Bakar untuk menyuarakan pandangan, pendapat dan soalan pada pertemuan itu. Majlis kemudian diakhiri dengan minum malam yang disediakan oleh pihak penganjur.


0 komen: