Album PKPMI-CJ 09/10

Album gambar aktiviti-aktiviti yang melibatkan PKPMI-CJ

Tuesday, January 13, 2009
0
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهُمَّ إنَّا نَسْتَعِيْنُكَ وَنُؤْمِنُ بِكَ ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ وَلاَ نَكْفُرُكَ ،
اللهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُدُ ، وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ ، وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ ، نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابَكَ ، إنَّ عَذَابَكَ الجِدَّ بِالْكُفَّارِ مُلْحَقٌ ، اللهُمَّ عَذِّبِ الْكَفَرَةَ أهْل الكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ

اللهُمَّ أَعِزَّ الإسْلامَ وَالْمُسلمين، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَدَمِّرْ أَعْدَاءَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْن, اللهم أَهْلِكِ الْكَفَرَةَ وَالطُّغَاةَ وَالظَّالِمِيْنَ يا رب العالمين

اللهم اِنَّا نَجْعَلُك فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِم, اللهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُم وَ فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم يا قهَّار , يا جبَّار , يا مُنْتَقِم يا الله, يا الله, يا الله
اللهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابَ وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابَ وَيَا هَازِمَ الأحْزَابَ اِهْزِمْهُمْ وَاْنصُرْنَا عَلَيْهِم.
اللَّهُمَّ أَنْجِ المسلمين في فلسطين اللَّهُمَّ أَنْجِ المسلمين في كُلِّ مَكَان, اللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

اللَّهُمَّ أهْلِكْ أمْرِيْكَانَ وَمَنْ وَالاهُمْ, اللهُمَّ أَهْلِكِ الْيَهُوْدَ وَمَنْ وَالاهُمْ
اللهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ سَبِيْلِكْ، والْمُضْطَهَدِيْنَ فِيْ دِيْنِهِمْ فِيْ كُلِّ مَكَانٍ، اللهُمَّ انْصُرْ إخْوَانَنَا فِيْ فَلَسْطِيْن ، اللهُمَّ انْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اللهُمَّ اجْمَعْ كَلِمَتَهُمْ، وَوَحِّدْ صُفُوْفَهُمْ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ, رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ

Maksudnya: “Ya Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMu dan kami beriman denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memujaMu dengan kebaikan dan kami tidak mengkufuriMu, Ya Allah hanya Engkau yang kami sembah dan kepadaMu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami menuju, dan kami menyegerakan langkah, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu sangat pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orang kafir Ahli kitab yang menghalang-halangi dari jalanMu.

Ya Allah muliakanlah Islam dan kaum muslimin, dan hinakanlah kesyirikan dan kaum musyrik, Ya Allah hancurkan musuh-musuhMu yang merupakan musuh-musuh agama (Islam), Ya Allah binasakanlah kekufuran, taghut dan orang-orang yang zalim, Wahai tuhan sekalian alam.

Ya Allah kami serahkan leher-leher musuh kami (kepadaMu) dan kami berlindung denganMu daripada kejahatan-kejahatan mereka.

Ya Allah cerai-beraikan himpunan mereka, pecah-belahkan kesatuan mereka, selerakkanlah kalimah mereka, dan goncangkan kedudukan mereka, Wahai Tuhan yang Maha Gagah, wahai Tuhan yang Maha Keras, wahai Tuhan yang Maha Membalas, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.

Ya Allah, wahai tuhan yang menurunkan al-Kitab, yang menjalankan awan, yang mengalahkan tentera al-Ahzab, kalahkanlah mereka (orang-orang kuffar) dan bantulah kami menghadapi mereka.

Ya Allah, selamatkanlah kaum muslimin di Palestin, Ya Allah selamatkanlah kaum muslimin di semua tempat, Ya Allah selamatkanlah kaum-kaum yang lemah dari kalangan orang-orang yang beriman.

Ya Allah hancurkan Amerika dan sekutu-sekutunya, Ya Allah hancurkan Yahudi dan sekutu-sekutunya. Ya Allah bantulah saudara-saudara kami para pejuang di jalanMu, yang ditindas kerana agama yang mereka anuti di semua tempat. Ya Allah bantulah saudara-saudara kami di Palestin, Ya Allah bantulah mereka, Ya Allah bantulah mereka berdepan dengan musuhMu dan musuh mereka, Ya Allah satukanlah kalimah mereka, dan saf-saf mereka, wahai tuhan sekelian alam,

Wahai Tuhan kami sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri, jika Engkau tidak mengampunkan kami dan mengasihani kami, sudah pasti kami akan tergolong dari kalangan orang-orang yang rugi.”

Serangan Zionis Yahudi laknatullah ke atas bumi Gaza di Palestin
telah memasuki minggu ke-3 dan lebih 900 rakyat Palestin terbunuh, 1/3 daripadanya kanak-kanak serta ribuan yang lain cedera. Kami menyeru seluruh umat Islam, khususnya yang berada di Jakarta untuk sama-sama menghidupkan sunnah dan meningkatkan ibadah kita di musim fitnah perang melanda umat Islam.

"Ibadah di tengah keramaian (perang, fitnah dll) adalah bagaikan hijrah kepadaku" (HR Muslim)

Sama-samalah kita membaca Qunut Nazilah, amalan yang dianjurkan Nabi dikala berlakunya nazilah, iaitu malapetaka atau musibah. Hukumnya sunat dibaca dengan jahar/kuat oleh imam dengan mengangkat tangan selepas ruku' terakhir setiap kali solat fardhu
, dengan makmum meng'amin'kannya. Ia dibaca selama berlaku musibah dan kesulitan yang menimpa kaum Muslimin seperti peperangan, terbunuhnya orang Islam atau diserang oleh kafir.

Dari Ibnu Abbas, ia berkata: "Rasulullah s.a.w. pernah qunut selama satu bulan secara terus-menerus pada solat Zohor, Asar, Maghrib, Isya' dan Subuh di akhir setiap solat, (iaitu) apabila ia mengucapkan 'Sami'allahu liman hamidah' di rakaat terakhir beliau mendoakan kebinasaan atas kabilah Ri'lin, Dazkwan dan 'Ushayyah yang ada di perkampungan Bani Sulaim, dan orang-orang di belakang beliau mengucapkan 'Amin'." (HR Abu Daud, al-Hakim dan lain-lain. Al-Hakim menambahkan bahawa Ibnu Abbas r.a. berkata: "Beliau (Nabi) s.a.w. pernah mengutus para pendakwah agar mereka (kabilah-kabilah itu) masuk Islam, tapi mereka malah membunuh para pendakwah itu." Ikrimah berkata: "Inilah kali pertama qunut diadakan"

Qunut Nazilah diadakan semata-mata bertujuan mendoakan kebaikan atau kemenangan bagi kaum Muslimin dan mendoakan kecelakaan, kekalahan dan kebinasaan bagi orang-orang kafir yang memerangi Islam.

Dari Abu Hurairah r.a. ia berkata: "Sungguh aku akan mendekatkan (mengajarkan) kamu dengan solat Rasulullah s.a.w." Maka Abu Hurairah kemudian (solat dan) qunut dalam rakaat yang akhir dari solat Zohor, Isya' dan Subuh. Sesudah ia membaca 'Sami'allahu liman hamidah' lalu ia mendoakan kebaikan untuk orang-orang Mukmin dan melaknat orang-orang kafir. (HR Ahmad, al-Bukhari dan Muslim; sahih)

Bacalah apa saja doa untuk kesejahteraan saudara-saudara kita di Gaza, Palestin. Tiada hadis menunjukkan Nabi s.a.w. mengajarkan bacaan khusus dalam qunut nazilah, dan secara fi'liyyah Nabi melakukannya hanya dalam solat berjemaah. Al-Qadhi Iyadh menyebutkan, jumhur ulama' mengatakan tidak ada doa khusus dalam qunut (nazilah -ed). Nabi s.a.w. berdoa sesuai musibah yang menimpa umat Islam ketika itu dan dalam suatu tempoh tertentu sahaja. Di sini saya linkkan anda contoh qunut nazilah yang lebih simpel sekiranya anda tidak dapat membaca tulisan di atas [click sini] dan juga contoh bacaan yang pernah dikeluarkan Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) .[click sini]

Dalam konteks sekarang musibah telah menimpa umat Islam di Palestin dan Islam secara umumnya ditindas di hampir seluruh dunia, justeru marilah kita bersama-sama meningkatkan ketaqwaan kita dan berdoa untuk saudara-saudara kita di Palestin. Selain berdoa, keluarkan sedikit infaq sedekah (kempen 1 Man 1 Dollar/10k Rp) untuk Tabung Bantuan Palestin dan boikotlah ekonomi musuh-musuh Allah ini dengan segala jalan yang ada. Semoga usaha kita yang sedikit ini dipandang Allah sebagai amal jamaie yang membangkitkan semula kesatuan umat Islam.

Wallahu a'lam.

0 komen: